آیا در چهل سال گذشته، مردم ایران بی دین تر شده اند؟

آخرین پیمایش کشور که درسال ۹۴ با عنوان موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان انجام شده است، نتایج جالب توجهی را نشان می دهد

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه آخرین پیمایش کشور که درسال ۹۴ با عنوان موج سوم ارزشها و نگرشهای ایرانیان انجام شده است، نتایج جالب توجهی را نشان می دهد

  1. ارتباط دادن دینداری با اعمال نمادین مانند تعداد نمازگذاران نماز جمعه، تعداد مشارکت کنندگان در راه پیمایی‌های ضد دینی و... منطقی به نظر نمی‌رسد. چه بسا افرادی به ظاهر دیندار که ضربات بسیار سنگینی به دین و نظام اسلامی وارد کرده و افرادی به ظاهر بی اعتقاد که تا پای جان برای دفاع از دین حاضرند. اما نسبت آموزشهای دینی و آگاهی دینی مردم نسبت به 40 سال گذشته مسلما بسیار بیشتر شده است، از همین رو می‌توان گذاره «بی دین تر شدن مردم به نسبت قبل» را صحیح ندانست.
  2. طبق آخرین پیمایش سال 1394 درباره ارزشها و نگرشهای دینی ایرانیان نتایج زیر حاصل شد:
  • با این عقیده که «همه ما موظّف به امر به معروف و نهی از منکر هستیم» چقدر موافقید؟ ۷۰ درصد
  • با این عقیده که «اعمال خوب و بد انسان در آخرت محاسبه می شود» چقدر موافقید؟ ۸۵ درصد
  • چقدر به خدا احساس نزدیکی میکنید؟ ۷۹ درصد
  • تا چه اندازه به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبّت دارید؟ ۸۸ درصد
  • شرکت در مجالس روضه و عزاداری : ۷۶ درصد
  • زیارت اماکن متبرکه: ۷۷ درصد
  • نماز خواندن : ۷۹ درصد
  • روزه گرفتن: ۷۱ درصد

جالب آنکه شرکت در مراسم روضه خوانی نسبت به اولین آمار موجود در سال ۷۴ تا آخرین پیمایش در سال ۹۴ افزایش چشمگیری داشته است و در نقطه مقابل کسانی که در مراسمات روضه خوانی شرکت نمی کنند و یا به ندرت شرکت می کنند، به شدت کاهش یافته است.

  1. دین اسلام همچنان به عنوان بخشی از هویت ایرانیان بوده و هویت در کوتاه مدت تغییرپذیر نیست. طبق پژوهش‌های انجام شده علاوه بر نقش ایرانیان در پیشبرد اهداف اسلامی، شناخت تاریخ تحولات ایران برای شناخت اسلام ضرورت دارد (پیوست اول).
  2. در صورت تحقق این ادعا نظام اسلامی کنار می‌رفت؛ لازمه تداوم حکومت اسلامی دینداری و اعتقاد مردم به عنوان یک پشتوانه میباشد و در صورت عدم آن نظام اسلامی برچیده خواهد شد.
  3. علت طرح این شبهه را میتوان در تهاجم فرهنگی غرب و تغییر سبک زندگی، ارزشها و باورهای برخی افراد دانست. افرادی که بواسطه بزرگنمایی مسائل در رسانه‌های داخلی و خارجی تصور بی دین شدن مردم را دامن میزنند. اما حقیقت «بی دینی یا دین داری بیشتر مردم» را می‌توان در قالب ریزشها و رویشها طرح کرد. ریزشها مربوط به بخشی مسئولان و مردمی است که تحت تاثیر زندگی غرب نسبت به مسائل دینی و اعتقادات خود سست تر گردیده اند؛ رویشها نیز بیانگر مسئولان و افرادی است که نسبت به اعتقادات و باورهای دینی استوارتر شده و به دینداری بیشتر جامعه کمک می‌کنند.

لازم به ذکر است که در این چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به برکت انقلاب و بسط نظریه بازگشت به معنویت و اسلام و معارف اهل بیت(ع) سرمایه اجتماعی ما افزایش یافته است و گرایش به دین داری نیز رشد محسوسی کرده است.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند