اعضای خبرگان رهبری چگونه انتخاب میشوند؟

بر اساس قانون انتخابات خبرگان رهبری ، نحوه انتخابات برای مجلس خبرگان به صورت عمومی و با رای مخفی و به طور مستقیم یعنی یک درجه ای می باشد . ذکر این نکته ضروری است که وظیفه اجرای انتخابات خبرگان رهبری ، بر عهده وزارت کشور می باشد که با استفاده از امکانات خو

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه بر اساس قانون انتخابات خبرگان رهبری ، نحوه انتخابات برای مجلس خبرگان به صورت عمومی و با رای مخفی و به طور مستقیم یعنی یک درجه ای می باشد . ذکر این نکته ضروری است که وظیفه اجرای انتخابات خبرگان رهبری ، بر عهده وزارت کشور می باشد که با استفاده از امکانات خو

شرایط انتخاب شوندگان در مجلس خبرگان رهبری
قانون مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری ، شرایطی را پیش بینی نموده است که نمایندگان منتخب یا انتخاب شوندگان مجلس خبرگان رهبری باید به لحاظ قانونی واجد آن باشند . به موجب ماده 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری ، خبرگان منتخب مردم باید دارای شرایط زیر باشند :

الف - اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگي اخلاقي ؛

ب - اجتهاد در حدی كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقيه واجد شرايط

رهبری را تشخيص دهد ؛

ج - بينش سياسی و اجتماعی و آشنايی با مسائل روز ؛

د - معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ايران ؛

ه - نداشتن سوابق سوء سياسی و اجتماعی .

لازم به ذکر است که به موجب تبصره 1 همین ماده ، مرجع تشخيص دارا بودن شرايط فوق ، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی می باشند . البته طبق تبصره 2 ، كساني كه رهبر معظم انقلاب ، صريحا و يا ضمنا اجتهاد آنان را تاييد كرده باشد ، از نظر علمی نياز به تشخيص فقهای شورای نگهبان نخواهند داشت .

همچنین گفتنی است که طبق این قانون ، ضرورتی ندارد كه نمايندگان منتخب مجلس خبرگان رهبری ، ساكن و يا متولد حوزه انتخابيه خود باشند و در هر حوزه انتخابیه ای که تمایل داشته باشند می توانند با داشتن شرایط قانونی کاندید شوند .


شرایط انتخاب کنندگان مجلس خبرگان رهبری
علاوه بر اینکه در قانون انتخابات خبرگان رهبری شرایط مربوط به انتخاب شوندگان یا نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بر شمرده شده است ، شرایطی نیز برای شرکت کنندگان در انتخابات خبرگان یا همان انتخاب کنندگان مقرر شده است که این شرایط به موجب ماده 4 این قانون عبارتند از :

الف ) تابعیت جمهوری اسلامی ایران ؛

ب ) داشتن هجده سال تمام .

البته لازم به ذکر است که دو دسته از اشخاص ، از حق شرکت کردن در انتخابات برای مجلس خبرگان رهبری ممنوع هستند که این اشخاص عبارتند از :

الف ) صغار و مجانین ؛ یعنی اشخاصی که صغیر بوده و فاقد سن رای دادن هستند و همچنین اشخاصی که دچاز جنون می باشند ، قادر به انتخاب نماینده نمی باشند .

ب ) محرومین از حقوق اجتماعی ؛ به این معنا که اگر شخصی به حکم دادگاه صالح به مجازاتی محکوم شده باشد که ممنوعیت وی از حقوق اجتماعی را در پی داشته باشد ، قادر به انتخاب نماینده در طی دوران محرومیت نخواهد بود .


نحوه انتخابات مجلس خبرگان رهبری
نکته مهمی که در خصوص نحوه انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود دارد ، مدت نسبتا طولانی آن است که این مدت ، به موجب قانون هشت ساله است . یعنی نمایندگانی که برای عضویت در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می شوند ، یک دوره هشت ساله را بایستی طی کنند و پس از آن ، انتخابات مجددی برگزار می شود .

گفتنی است که طبق قانون فعلی ، تعداد اعضای مجلس خبرگان رهبری ، 88 نفر از فقهای برجسته برای کل کشور می باشد و آخرین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1394 به عمل آمده است و در سال 1398 انتخابات میان دوره ای برای برخی از حوزه های انتخابیه ( تهران ، قم ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی و فارس ) انجام خواهد شد .

بر اساس قانون انتخابات خبرگان رهبری ، نحوه انتخابات برای مجلس خبرگان به صورت عمومی و با رای مخفی و به طور مستقیم یعنی یک درجه ای می باشد . ذکر این نکته ضروری است که وظیفه اجرای انتخابات خبرگان رهبری ، بر عهده وزارت کشور می باشد که با استفاده از امکانات خود در سطح کشور ، زمینه انتخاباتی سالم را فراهم می سازد .

با این حال ، در قوانین مربوطه وظایفی جهت نظارت بر نحوه اجرای صحیح انتخابات نیز پیش بینی شده است که بر عهده شورای نگهبان قرار گرفته است . یعنی اینکه شورای نگهبان با تشکیل یک هیات نظارت مرکزی ، نظارت خود را به صورت استصوابی ، عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعمال خواهد نمود .

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند