تفاوت عدم احراز صلاحیت با عدم تائید صلاحیت چیست؟

در فرآیند بررسی صلاحیت های نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، نتیجه در سه قالب رد صلاحیت، عدم احراز صلاحیت و تائید صلاحیت می‌گنجد.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه در فرآیند بررسی صلاحیت های نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، نتیجه در سه قالب رد صلاحیت، عدم احراز صلاحیت و تائید صلاحیت می‌گنجد.

رد صلاحیت، به این معنا که مسئولان مربوط علم قطعی و یقینی بر فقدان شرایط موضوع ماده ۲۸ در فرد داوطلب کسب نموده باشند که در این صورت فرد حق شرکت در انتخابات به عنوان نامزد انتخاباتی را نخواهد داشت.

تأیید صلاحیت، این معنا که نتیجه تحقیقات انجام شده اثبات می‌کند که شرایط مندرج در ماده ۲۸ در فرد داوطلب متعین است و بنابراین فرد به واسطه تحقق شرایط، حق شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را کسب می‌کند.

عدم احراز وجود صلاحیت، به این معنا که ناظران علی رغم انجام تحقیقات گسترده سلباً و اثباتاً نتوانسته‌اند در خصوص شرایط موضوع ماده ۲۸ علم قطعی کسب کنند و در این حالت از آنجایی که با توجه به توضیحات پیش گفته احراز صلاحیت و شایستگی افراد برای شرکت در انتخابات منوط به احراز و تعیین اوصاف مذکور در فرد است داوطلب مذکور تأیید صلاحیت نخواهد شد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند