چرا شورای نگهبان، رای افراد را اعلام عمومی نمی‌کند؟

یکی از پرمناقشه‌ترین سوالات و ابهامات در خصوص آرای شورای نگهبان اعلام عمومی آن‌ها است؛ موضوعی که حتی باعث می‌شود گاهی اوقات افراد رد صلاحیت شده با سوءاستفاده از آن، شورا را متهم به سیاسی کاری می‌کنند.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه یکی از پرمناقشه‌ترین سوالات و ابهامات در خصوص آرای شورای نگهبان اعلام عمومی آن‌ها است؛ موضوعی که حتی باعث می‌شود گاهی اوقات افراد رد صلاحیت شده با سوءاستفاده از آن، شورا را متهم به سیاسی کاری می‌کنند.

این موضوع منع قانونی دارد. کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دراین باره می‌گوید قانون و شرع چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد که بتوانیم این موارد را به صورت عمومی اعلام کنیم. یعنی در جایی از قانون نیامده که شما باید این موارد به اعلام عمومی کنید.

یکی دیگر از اعضای شورای نگهبان هم در این بار عنوان کرد که اعلام عمومی دلیل رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها گاهی نه به صلاح خود افراد است و نه به صلاح کشور.

محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز با ذکر یک خاطره عنوان کرد که گاهی اوقات ما قصد داشتیم پرونده‌های اشخاصی را که احتمال حضورشان در انتخابات بوده اما هنوز ثبت‌نام نکردند را زود تر آغاز کنیم اما فقها ما را منع می‌کردند و می‌گفتند تا زمانی که کاندیدای به صورت رسمی ثبت نام نکرده ما نمی توانیم درباره وی تفحص انجام دهیم.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند