چرا مانند غرب نمی‌توان انتقاد کرد و سرانجام انتقاد از مسئولان زندان است؟

انتقاد از مسئولان در نظام اسلامی از حقوق مردم است و همگی حق انتقاد و اعتراض نسبت به حقوق خود را دارند. رهبر انقلاب به عنوان عالیترین مقام رسمی کشور خود را مشتاق انتقاد میدانند.

منابع مرتبط
عکس نوشت ها
چندرسانه ای
دریافت پست
برچسب ها: شبهه شبهات

پاسخ شبهه انتقاد از مسئولان در نظام اسلامی از حقوق مردم است و همگی حق انتقاد و اعتراض نسبت به حقوق خود را دارند. رهبر انقلاب به عنوان عالیترین مقام رسمی کشور خود را مشتاق انتقاد میدانند.

نگاه ایشان به انتقاد به شرح زیر است « خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقدها ناراحت میشوم؛ نه، من از اینکه این حرفها زده نشود، ناراحت میشوم! بنده در جلسات دانشگاهی و دانشجویی که اینجا هستند می بینم بعضیها از روی احترام خیلی حرفها را که خیال می کنند من ناراحت می شوم، نمی زنند و من از نگفتن ناراحت می شوم من از گفتن ناراحت نمی شوم. من از انتقاد استقبال می کنم. انتقاد هست و کم نیست و بنده اینها را دریافت می کنم». رهبر انقلاب حتی به دانشجویان پیشنهاد کردند تا با تغییر نحوه انتقاد مانع محکوم قضایی برای خود شوند. بعضی از دوستان انتقادهایی کردند که خب خوب است، بسیاری از انتقادها هم به‌جا است، منتها لحن انتقاد را خیلی تند نکنید، یعنی دو چیز را توجّه داشته باشید: یکی اینکه در انتقادها سعی کنید که نقطه‌ضعف به طرف مقابلتان ندهید؛ یعنی جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مرجع قضائی محکوم کنند؛ این را توجّه داشته [باشید]؛ من شاید یک بار، یا دو بار دیگر در جمع جوانها این را تذکّر داده‌ام؛ توجّه داشته باشید جوری حرف نزنید که مورد استفاده‌ی طرف مقابل قرار بگیرد برای محکوم‌ کردن قضائی شما؛ این یک.

دوّم اینکه از افراط و تفریط در بیان بپرهیزید. شما ملاحظه کنید در قرآن وقتی درباره‌ی مثلاً فرض کنید کفّار و مخالفین پیغمبر یک مطلبی را بیان میکند، بعد میگوید: وَلکِنَّ اَکثَرَهُم یَجهَلون؛(۱) نمیگوید «و لکنّهم یجهلون»، میگوید: اَکثَرَهُم یَجهَلون، یعنی یک عدّه‌ای هم در بینشان هستند که محکوم به این حکم نیستند. این جور نباشد که شما به طور قاطع یک مجموعه را نفی کنید یا اِشکالی بر آنها وارد کنید؛ در حالی که ممکن است بعضی از اینها مشمول این اِشکال شماها نباشند. اینها تذکّراتی است که [مهم است]. شماها هم بچّه‌های من هستید، یعنی واقعاً مثل فرزندان من هستید؛ دلم میخواهد که کارتان و همین جهتی که دارید حرکت میکنید، یک جهت درستی باشد». 01/03/1398

چالش اصلی در اینجا به حساب آوردن تهمت، افترا، نشر دروغ و ... به حساب انتقاد است. انتقاد ریشه در واقعیت داشته و همراه با استناد گفته یا نوشته میشود. اما در جامعه برخی با تهمت به مسئولان و انتشار مطالب خلاف واقعیت و به دور از انصاف، معتقدند راه انتقاد بسته بوده و انتقاد منجر به زندانی شدن فرد میشود. در حالیکه بارها شاهد انتقاد نمایندگان مردم نسبت به عملکرد مسئولان در حضور خود آنها بوده ایم.

انتقاد منصفانه و واقع بینانه از دلایل مهم پیشرفت جوامع در طول تاریخ بوده و مورد استقبال نظام است. البته در این میان اشتباه برخی از مسئولان در انتقاد ناپذیری را نباید به کلیت نظام تعمیم داد. مواردی که منجر به زندانی شدن افراد گریده ناشی از تهمت ناروا و انتشار ادعاهای نادرست آن هم در فضای عمومی جامعه می‌باشد.

سایر کسانی که به این مساله پاسخ داده اند